Tomgangen sætter sit aftryk på alle ejendomstyper

Ny markedsstatistik fra Ejendomsforeningen Danamrk viser, at der nu også er tydelig fald i tomgangen af kontorlokaler. Det er dog ikke alle steder i landet det gør sig gældende – tomgangen er blandt andet stigende i Århus.

Det fremgår af den nye markedsstatistik, at den økonomiske tomgangen – der udregnes i tabte huslejekroner i stedet for u-udlejede kvadratmeter – er faldet med 0,3 % i seneste kvartal. Det er det laveste niveau, der er set de sidste otte år.

Den faldne tomgang gør sig gældende for alle erhvervstyper – både industri, butik og kontor. Særligt sidstnævnte vækker opmærksomhed idet kontorlokaler udgør en stor del af det samlede erhvervssegment, og man skuffende har set til den manlende tomgangsudvikling på trods af en stærkere dansk økonomi.

Faldet i kontortomgangen er størst i Nordjylland, men gør sig også bemærket i Hovedstaden og Region Syddanmark. Tomgangen er dog, som tidligere nævnt, tiltagende i Århus og ligeså på Sjælland.
Ønsker du at vide mere om tomgangsudviklingen på markedet, så læs her

Landmænd lugter nemme penge i økologi

Det er snarere med henblik på økonomi end økologi, når landmænd pludselig ønsker at omlægge deres landbrug til at være økologiske.

Tanken om økologi i Danmark har eksisteret gennem 50 år, men er idag langt mere udbredt og ikke kun forbeholden idealister.  Flere forbrugere kræver økologiske varer og der ses et direkte boom på det økologiske marked. Bøndernes branceorganisation, Landbrug og Fødevarer (L&F) ønsker at få strammet op på kravene omkring økologi, så de bliver ens i hele EU.

L&F er først for nyligt gået ind i sagen og har tidligere først og fremmest stået i spidsen for det koventionelle landbrug og økologisk landsforening har i lang tid været alene om at kæmpe for omlægning af marker til økologisk drift.

Nu støtter flere og flere konventionelle landmænd op om omlægning til økologiske marker og der spekuleres i hvorvidt den pludseligt opståede interesse har sammenhæng med de store offentlige tilskud, der gives ved omlægning af jord til økologisk dyrkning.

Læs mere her 

5 fynske økovirksomheder klar til at udvide deres internationale kundegrundlag

Fem fynske økovirksomheder har netop deltaget i verdens største økomesse afholdt i Nürnberg i Tyskland. Messen hedder Bio Fach og de fem fynske virksomheder udgøres af Naturfrisk A/S, Zozozial Coffee Roasters, Q-Organic, Skarø Is samt Urenholt. Økovirksomhederne sælger alt fra kaffeprodukter, til juice, kakao, is, ost og mælkeprodukter.
I alt deltager 40 danske virksomheder og der er blandt disse enighed om, at deltagelsen kan øge den danske eksport.

Ifølge tal fra Dansk Økologisk Landsforening blev der i 2016 eksporteret for 2,4 milliarder kroner danske økologiske varer – og foreningen vurderer, at økoeksporten vil runde 3 millarder i 2018.02.19

Læs mere i artiklen her

 

Bahne seksdobler overskud

Den familieejede butikskæde, Bahne, der sælger interiør og boligtilbehør åbnede for mere end 50 år siden af ægteparret Ellen og Jørgen Bahne Sørensen. Idag tæller butikskæden intet mindre end 19 forretninger med produktsortiment indenfor design, mode og bolig.

Butikskædens overskud lå på 1,5 millioner kroner i 2015/2016 og har derved oplevet en markant fremgang i sidste årsregnskab 2016/2017, der lød på et imponerende overskud på 9.9 millioner kroner.

Bahnes nettoomsætning lød på 427 millioner og ledelsen forventer ligeledes et tilfredstillende resultat for det kommende regnskabsår.

Læs mere om Bahnes udvikling her

Dansk eksport på vej mod fjerne verdenshjørner

Den globlae økonomi kører for fuld hastighed og det kan i den grad mærkes på den danske eksport.

Flere større lande består i højere grad af af lokal indenrigs handel, men Danmarks lille og åbne økonomi er afhængig af at kunne sælge til udlandet.

Der er store stigninger i eksportnen til blandt andet lande som Brasilien og Rusland, der er tilbage igen efter større recessioner, lyder det fra Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank.

Eksporten er i 2017 steget med 4,1 % iflg. Danmarks statistik. Medtages skib, fly og brændstog kommer vi helt op på 4,8 %, lyder det i Jyske Banks opgørelse og det er således den største stigning siden 2011.

Den danske økonomi er afhængig af to ting: Eksporten og danskernes privatforbrug. Det, der eksporteres er nogenlunde det samme som det vi forbruger selv.

De grønne nøgletal spår Jyske Bank dog at falde en smule i løbet af 2017 som følge af en opbremsning fra amerikansk side, der vil sprede sig til den øvrige verdensøkonomi.

Læs mere om udviklingen i dansk eksport her

 

H&M må vente til næste år på grønne nøgletal

Den svenske tøjkæde Hennes & Mauritz har ikke fået overbevist deres investorer om deres turnaround-plan kører som planlagt.
Aktien i H&M er faldet med 2,6 % til 138,9 svenske kroner.

Ifølge Bloomberg er det blevet afsløret fra ledelsens side, at salget i de fysiske butikker først næste år vil begynde at vokse. H&M forventer desuden, at deres salg af varer med store besparelser og rabatter forsat vil være højt, idet selskabet forsøger at nedbringe deres varelager.

Selskabets internethandel er dog i fremgang og der forventes en yderligere stigning på 25 % i år.

Selskabets øvrige varemærker, såsom COS, Weekday og Arket, forventes ligeledes en fremgang det kommende år. Ledelsen spår intet mindre end en tredobling af sidste års salg frem mod 2022.

Bloomberg påpeger, at disse mærker kun står for ca. en tiendedel af H&Ms samlede omsætning.

Kæden har også tidligere offentliggjort butikslukninger og  færre åbninger i det nye år og havde i fjerde kvartal af 2017 en tilbagegang i nettoomsætning på 4 %.

Læs mere om selskabets udvikling her

Netto anvendes som skræmmeeksempel i engelsk discountkrig

Det rygtes, at Tesco vil lancere en discountkæde, der skal stå i skarp konkurrence med både Aldi og Lidi, der truer englands fire største supermarkedskæder. De udgøres idag af Tesco, Asda, Sainsbury’s og Morrisons. Tesco er den største heraf og har størst fæste på dagligvaremarkedet med hele 28 procent og har nu besluttet at gå i direkte konkurrence med de udefrakommende Aldi og Lidl.

Senest har blandt andet Sainsbury’s forsøgt at melde sig ind i kampen ved at genoplive netto, som sad på 193 butikker frem til 2011.

I 2014 blev der i første omgang lanceret 125 nye Netto forretninger og der blev investeret intet mindre end 240 millioner kroner i projektet fra Sainsbury’s og Dansk Supermarked.

Alle 15 butikker er idag solgt videre til britiske Home Bargains og har Tom Morris, Nordvestenglands rigeste mand, som ny ejer.

Eksperter ser med skepsis til mens Tesco indstiller kampen mod de tyske supermarkedskæder og påpeger, at priserne og udvalget i Tescos forretninger skal matche Aldi og Lidls og derved ligge på omtrent 3000 produkter og ikke 25.000 som  er det antal, der er tilgængelige i Tescos Extra forretninger.

Læs mere om discountkrigen her