Skift dit foretrukne mærkeværksted ud med en konkurrent, så får du ofte mere for pengene

De høje afgifter lægger en dyne over markedet. Hvis virksomhederne løfter produktiviteten, vil man som forbruger enten få mere for de samme penge – eller det samme for færre penge,” således lyder det fra , direktøren i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.

Af den nye analyse fra Bilbranchen under Dansk Industri kan udledes, at bilejernes manglende prispres er med til at holde liv i markedet – især i mindre produktive autoværksteder.

Den manglende orientering har med stor sandsynlighed sit udspring i de høje registreringsafgifter på nye biler i Danmark. De danske bilejere er simpelthen ikke opmærksomme på, hvor meget de betaler, når bilen ruller til og fra værkstedet.
Samtidig er det svært som almindelig bilejer at vurdere forholdet mellem pris og kvalitet både hvad angår reservedele, men også hvad angår reparationer. Flere forbrugere vælger at fastholde en tillid til mærkeværkstedstedet mod en forventning om en højere kvalitet.

Men denne tillid og loyalitet overfor mærkeværkstederne, svækker konkurrenceevnen, lyder det fra konkurrencestyrelsen.

Vi er fuldstændig enige med Konkurrencestyrelsen og regeringen i, at prispresset fra forbrugerne på eftermarkedet er mindre end i lande, vi i øvrigt sammenligner os med. Derfor opfordrer vi også regeringen til at få lagt afgiftsystemet om”  lyder det som modsvar fra Bilbranchens direktør, Thomas Møller Sørensen.

Læs hele artiklen her på epn.dk