Netto anvendes som skræmmeeksempel i engelsk discountkrig

Det rygtes, at Tesco vil lancere en discountkæde, der skal stå i skarp konkurrence med både Aldi og Lidi, der truer englands fire største supermarkedskæder. De udgøres idag af Tesco, Asda, Sainsbury’s og Morrisons. Tesco er den største heraf og har størst fæste på dagligvaremarkedet med hele 28 procent og har nu besluttet at gå i direkte konkurrence med de udefrakommende Aldi og Lidl.

Senest har blandt andet Sainsbury’s forsøgt at melde sig ind i kampen ved at genoplive netto, som sad på 193 butikker frem til 2011.

I 2014 blev der i første omgang lanceret 125 nye Netto forretninger og der blev investeret intet mindre end 240 millioner kroner i projektet fra Sainsbury’s og Dansk Supermarked.

Alle 15 butikker er idag solgt videre til britiske Home Bargains og har Tom Morris, Nordvestenglands rigeste mand, som ny ejer.

Eksperter ser med skepsis til mens Tesco indstiller kampen mod de tyske supermarkedskæder og påpeger, at priserne og udvalget i Tescos forretninger skal matche Aldi og Lidls og derved ligge på omtrent 3000 produkter og ikke 25.000 som  er det antal, der er tilgængelige i Tescos Extra forretninger.

Læs mere om discountkrigen her

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *